Pahit terubat setelah manis datang

Bismillahir Rahmanir Rahim

Assalamualaikum kepada pembaca sekalian. hari ini ana nak kongsikan pasal kisah semalam iaitu pada 23/3/2012. Pagi itu seperti biasa selepas solat subuh ana pun meneruskan kerja ana setiap pagi dengan menulis blog ini. Sesudah itu, ana pun bersiap untuk p belajar kerana akan ada exam pada hari ahad. pagi itu ana pun ke bilik pensyarah untuk tengok carrymark dan markah test 2 tapi pensyarah belum keluarkan lagi. jadi ana pun belajar sehingga jam 11 pagi.

Sesudah itu ana pun balik ke bilik. niat hati nak berfacebooking tapi Naqib ana call ajak buat halaqah kami yang terakhir buat semester ini. dalam halaqah tersebut, kami berbincang macam mana dengan program terdekat dengan program semester hadapan. setakat ini program terdekat ialah BBQ di rumah Naqib dan mendaki gunung di kuala kangsar pada cuti semester. ini memang dinantikan cuma sedih sebab tidak bersama diorang lagi kerana ana sudah berada di semester terakhir. Sesudah itu, kami pun keluar p makan di Perda. Ana pada mulanya tidak mahu pergi sebab dah makan dan tidak bawa kad pengenalan tapi Ustaz paksa ana untuk pergi juga. Ana p dalam keadaan serba salah.



sesudah makan kami pun bergegas pulag ke uitm kerana ingin menunaikan kewajipan kami sebagai umat Islam bergelar lelaki iaitu solat jumaat. Ana begitu tertarik dengan penyampaian khutbah jumaat tersebut. "Penggunaan ICT adalah untuk memindahkan maklumat manakala personaliti pensyarah membantu perpindahan nilai dan adab kepada pelajar. Akhir nanti akan lahir murid berilmu dan beradab bukannya jahil dan biadab" Menarik bukan?

Beradab
                                                                                @

Biadap


Dalam khutbah tersebut juga disampaikan moto UiTM iaitu Usaha, Takwa dan Mulia.Ana nak tekankan mengenai TAKWA. dalam tulisan jawi ialah ta, kof, wau dan ya. minta maaf lappy ana  x de tulisan jawi.

Ta    = Takut  hanya kepada Allah
Kof = Qana'ah yang sentiasa berasa cukup dengan sedia ada
wau = Warak
Ya   = Yakin perbuatan itu benar mengikut syariat Islam


sampai sini sahaja sebab ana tiada kesempatan nak tulis apa yang berlaku pada sebelah petang kerana ia terlalu pahit dan manis.  Cuma ana kesal sebab tidak datang ke kuliah pengajian kitab mengenai Nikah di Pusat Islam kerana peristiwa pahit yang berlaku. akan tetapi ia terubat dengan peristiwa manis pada petang itu juga. Benar orang kata yang pahit tidak akan pahit selamanya dan yang manis tidak akan selamanya.

akhir kalam, jagalah penglihatan agar Iman terjaga, jagalah Iman agar hati terjaga, jagalah hati agar hubungan dengan Allah terjaga. Wallahualam.



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...