Jenis-jenis Tudung

Bismillahir Rahmannir Rahim

Assalamualaikum kepada pembaca sekalian. Entry kali ini ana nak ceritakan jenis-jenis tudung. Ia dipetik daripada majalah solusi isu 41. Harap perkongsian ini amat bermakna kepada pembaca sekalian. Terdapat empat jenis "tudung"



1. "Tudung pada mata"
Jangan matanya memandang kepada lelaki/wanita yang bukan mahramnya. Soleh/solehah hakiki adalah tidak dipandang dan tidak memandang. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:"Semua mata menangis pada akhirat kelak kecuali mata yang dipejamkna daripada memandang apa-apa yang diharamkan, mata yang berjaga pada waktu malam dalam berjihad di jalan Allah dan mata yang menitiskan air mata walaupun sebesar kepala lalat kerana takut akan Allah."(Riwayat al-Dailami)

Tundukkanlah pandangan kamu (Surah An-Nur Ayat 30-31)

2. "Tudung" pada wajah
Jangan dibuat wajahnya sengaja mengundang fitnah, berhias dengan tujuan tabarruj iaitu menampakkan perhiasan dan kecantikan untuk tatapan mata orang ramai. Kecantikannya khusus buat suami bukan pameran untuk lelaki ajnabi

kan cantik begini
3. "Tudung" pada hati
hatinya terpaut pada mengingati Allah. InsyaAllah, apabila seseorang mengingati Allah, Allah akan memeliharanya daripada segala kejahatan yang muncul dalam dirinya sendiri atau daripada orang lain.
4."Tudung" pada suara
Jangan dilunak-lunakkan suara dengan tujuan memikat dan mempesona. Allah berfirman yang bermaksud:"Janganlah perempuan-perempuan itu berlaku lemah dengan perkataannya, sebab akan menaruh harapan orang yang dalam hatinya ada penyakit." (Surah al-Ahzab ayat 32)

Jangan lunakkan suara agar hati terjaga

berdasarkan apa yang ana tulis kembali daripada majalah solusi isu 41, diharapkan para pembaca mengambil pengajaran daripadanya. Untuk tahu lebih lanjut, beli lah majalah solusi. Walaupun harganya agak mahal iaitu RM10 tetapi berbaloi dengan isi yang mencakupi semua aspek. Banyak ilmu yang diperolehi daripada Solusi.

Akhir kalam, Jagalah pandangan agar hati terjaga, jagalah hati agar Iman terjaga, jagalah Iman agar hubungan dengan Allah terjaga. Wallahualam.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...