Perkhemahan Di Dusun Sg Sedim

pada 21 & 22 hb februari yg lpas ak mnyertai perkhemahan di Sg Sedim. wrga kmpus UiTM Penang ni sbuk berpusu-pusu utk plang ke kg hlman tpi ak p mnyrtai prkhemahan di sg sedim. perkhemahn ini under NGO Islam yg brtujuan mengeratkan ukhuwah antara kami dan strusnya memantapkan akhlak kami semua. Perkhemahan ini disertai sramai  25 org dari uitm penang, unikl dan usm trmasuk urusetia. poli dan kolj komuniti x dpt join sbb ad mslh yg x dielakkan.

kami bertolak pada 21hb ptg lpas zhur.dgn 2 krta dan stu moto  dri uitm, msing stu dri usm dan unikl. kami tiba tpat jam 4 ptg. smpi kat stu kami trus mncari tpak prkhemahan iaitu di dusun drian kat stu. nasib ak baik sbb msa tu mmg msim durian. he3x. lama x mam drian. mmg mngidam nk mkn pun. akbt lwat smpi kmi pun mndirikan khemah dan solat asar brjemaah di dusun trsebut. selepas solat kami dmnta utk brkmpul sbb ad modul yg nak dilakukan iaitu sesi taaruf antara kami. taaruf itu ialah sesi pengenalan. mla2 rasa sgan nak prknalkan dri sbb x knal lgi. lpas sesi perkenalan kami dmnta main mcm2 prmaianan yg mngeratkan ukhuwah antara kami dan mmbntu kami utk mningati nama mreka. setelah selesai, kami pun membersihkan dri kat sg sedim yg mmg brada di kpala lg sbb mla2 smpi tgok sg yg mngalirkan air yg deras dan jernih. bgitu indah ciptaan Allah.

setelah membersihkan dri, kami pun mnunaikan solat maghrib  berjemaah dan tazkirah rgkas oleh ustaz fadlon. kami mmbaca mathurat sementara mnggu mknan msak stlah salat isya brjemaah. slpas itu, kami main permaiann  "candle war". permaianan ini adalah dimana stiap ahli diberi sbtg lilin pndek yg ahli trdiri dri 7 org. stu ahli kmplan akan ditawan di kbu msuh tnpa lilin yg mnyala mnakala ahli kmplan lain lilinnya mnyala. msuh dibnarkan meniup lilin sampi padam dan apabila padam, ia dianggap mati. game ini seronak dan mmrlukan ukhuwah yg mntap utk mmbntu kawan kita yg brada dlm twanan msuh. ia jg mmerlukan strategi yg mntap utk mnewaskan msuh. game ni diolah shgga jdi 2 org stu kmplan. brlawan 7 pnjuru. kmplan ak dan fizi dri unikl brjya mnewaskan yg lain. knci kjayaan adlh biarkan msuh2 brgaduh sesama mreka dan tggu bila mreka lalai, kita ambil pluang. cara ini slalu dgunakan oleh msuh2 Islam trhadap org Islam. oleh itu, kita hndaklah waspada dgn tipu daya msuh. kesimpulan dri game ini ialah, ukhuwah yg pntg dan kita prlukan prsediaan rapi utk mnewaskan msuh2 dan mmprsiapkan dri serta mnyusun strategi apabila nak mnewaskan msuh. apabila di dunia sbnar pun sama apabila nak brdakwah dgn org, strategi dan persiapan yg lgkap diperlukan.

mlm itu, kami ditugaskan utk brjaga satu khemah sejam dan khemah ak dtgaskan pling lwat dan istimewa kna jga slam 1jam 30 mnit dri pkul 4-530pgi. tme jga tu, dgr bnyi drian ggur mcm pesta. ikut hati nak p je ktip tpi ustaz dah psan tggu siang bru ktip. bahaya. stelah mnunaikan slat sbuh, kami smua diminta trun ke sg seawal jam 645 pg. sejuk die Allah je thu. mnggil ksejukan tpi itu stu nikmat yg Allah berikan kpada kita. disebabkan sejuk sgt, kami pun brmain touch rugby kat stu. mlang skali trdapat pserta terluka di dahi. perkara ini blh brlaku sbb ad yg x ikut peraturan prmaiann. bgtu juga di dunia luar, apabila kita x ikut ap yg dgriskan oleh Islam dan x brpgang pda Al-Quran dan As-Sunnah, maka rosaklah dri mnusia itu.

setelah kjadian mlg itu brlaku, kami pun mmbersihkan dri kami. ustaz mncabar jika kami pjuang Islam, brenang ke sbrang sg. tggal 4 org yg x sbrg trmasuk ak. ak bkn x reti tpi tkut lmas sbb arus deras sgt. pgi itu, kami pun brsrapan. stlah itu, kami pun mngadakan modul dan permainan makin jauh makin syg. game ini mnyuruh kita mncapai kayu pada jarak yg skar dicapai tnpa mnjejakkan anggota bdan slpas grisan.skali lgi, game ini kna dgn objektif prkhemahn ini iaitu menerapkan ukhuwah antra kami tercapai. tanpa krjesama antara ahli kmplan, kayu trsebut x kan trcapai.

hajat utk mkn drian trcapai apabila drian trhidang dimat utk dimakan. ak makan smpi 4 bji. akbtnya bdan pnas skit dan prut memulas. he3x. jnji puas. stlah itu, kami pun kmas2 utk pulang ke uitm. stlah kemas, sesi penggulungan pun dijalankan. kesimpulan dri ap yg ak dapat sepnjg 20 jam perkhemahan ini ialah ukhuwah yg ingin diterapkan brjaya dan tercapai. ini kerana, kita x blh melakukan krja2 berseorangan dan mmerlukan kwn2 utk mmbntu kita sbagi pnyokong.selain itu, kita memerlukan persediaan yg rapi dan semangat yg kuat serta mental yg kental utk melakukan kerja dakwah ini. ini penting kerana, tanpa semua iini, tiada nilai lah hidup ini dan akan dipersoalkan di akhirat mngenai tnggunggjwab kita sbgai khalifah Allah di muka bumi ni. marilah muhasabah dri ap sumbngan yg telah kita lakukan terhadap Islam, bangsa dan negara sepanjag kita hidup? tepuk dada tanya iman.




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...